Дзённiк экспедыцыi. 16 ліпеня 2021

На дзень шосты экспедыцыі мы запланавалі ізноў шмат задач. Працоўная група паехала па ваколіцах Ізабеліна і Падароска запісваць інфармантаў, а “кіраўніцтва” сустрэлася з партнёрамі праекта, з якімі мы збіраліся ладзіць фестываль і без каго нам было б складана разбірацца з пытаннямі матэрыяльнай і нематэрыяльнай спадчыны. (Нашыя партнёры – гэта прыватнае прадпрыемства «Маёнтак Падароск» і грамадская арганізацыя «Беларускае добраахвотнае таварыства аховы помнікаў гісторыі і культуры», больш інфармацыі шукайце у раздзеле Архіў экспедыцыі і Турыстам.)

Дзень шосты. Фота 4. Даследуем Ізабелін. Працоўная група Штэтлфэст каля ўезда ў вёску
Робім традыцыйную “заявачную” фотку ў стылі “тут быў ШТЭТЛФЭСТ”. У кампазіцыі справа налева ўдзельнічаюць: каардынатарка (цёця у капелюшы), перакладчыца з англійскай (рудая панначка), перакладчык з польскай (у салідных акулярах), выбітны ахоўнік помнікаў (паголены джэнтэльмен)

Першая сур’ёзная падзея дня – сумесны стрым з польскімі калегамі. Мы распавялі пра месца для будучага фестывалю ля ізабелінскага касцёла. А польскі бок расказаў і паказаў сінагогу ў Орлі, дзе мусіла адбыцца апошняе мерапрыемства экспедыцыі.

Каардынатарка і перакладчык пачынаюць стрым з Ізабеліна
Самы складаны стрым для ўсёй каманды праекта. Ліпеньская гарачыня, дрэнны сігнал і тэхнічная падтрымка, якая не разлічыла гукавыя магчымасці двухбаковай камунікацыі з паслядоўным перакладам

Пан Mark Chmielewski распавядаў пра сінагогу ў Орлі. Ён ужо шмат гадоў развівае польска-ізраільскія стасункі, а таксама займаецца захаваннем яўрэйскай спадчыны. Больш фотаздымкаў з інтэр’ерамі сінагогі, якія добра захаваліся, шукайце тут.

Дзень шосты. Фота 23,24,25. Сустрэча з Markiem Chmielewskim у сінагоге
Пан Mark Chmielewski ў стрыме з сінагогі ў Орлі
Дзень шосты. Фота 23,24,25. Сустрэча з Markiem Chmielewskim у сінагоге
Падаецца, гэта момант, калі мы задаем пану пытанне

Пакуль мы праводзілі стрым і глядзелі на польскую сінагогу праз дысплэй смартфона, асноўная частка групы здолела патрапіць у ізабелінскую сінагогу. Гэта было даволі складана, бо будынак зачынены. Мы пабачылі фоткі ў працоўным чаціку і вырашылі паўтарыць подзвіг. Тут трэба дадаць, што ізабелінская сінагога зараз належыць прадпрыемству “Маёнтак Падароск”. І ў нас нават быў з сабой пан Дырэктар прадпрыемства! Але ў дырэктара не было ключа ад сінагогі. У прынцыпе, гэта даўно ўжо і не сінагога… Але пра гэта і пра наша амаль легальнае наведванне сінагогі – у відэа нататках і іншых матэрыялах Архіва экспедыцыі.

Дзень шосты. Фота 5,6. Спрабуем трапіць у будынак былой Ізабелінскай сінагогі, вёска Ізабелін
Спрабуем патрапіць у будынак былой iзабелінскай сінагогі
Дзень шосты. Фота 5,6. Спрабуем трапіць у будынак былой Ізабелінскай сінагогі, вёска Ізабелін
Пан Дырэктар без ключа, але з драбінамі. І смешна, і грэшна, і ў сінагогу хочацца…
Дзень шосты. Фота 7. Таня Кацейка рыхтуецца граць на скрыпачцы ў сінагоге
Фота за пару хвілін да моманту, калі сінагога ізноў пачула гукі яўрэйскай скрыпкі

Можна сказаць, што ў шосты дзень абодве групы – польская і беларуская – сінхранізаваліся. Раніцай у нас былі сінагогі, а ўвечары – агульны краязнаўчы анлайн, пра яго ніжэй. І днём – сустрэчы з інфармантамі. Мы падчас працы ў полі пагаварылі з ксяндзом Генадзем.

Дзень шосты. Фота 10,11,12 (Павел Ганчар). Інфарматар-ксёндз сустракаецца з удзельнікамі экспедыцыі і частуе нас гарбатай
Ксёндз Генадзь распавядае пра жыццё ў мястэчку
Дзень шосты. Фота 13. Каманда штэтлфэст у касцёле святых Пятра і Паўла, вёска Ізабелін
Інтэр’ер касцёла святых Пятра і Паўла ў Ізабеліне. Будучая пляцоўка фестываля месціцца ля ўвахода ў касцёл

Тым часам у польскай Орлі нашы сябры наведалі пані Tamara Murawska. І таксама ў гэты дзень пазнаёміліся са старымі яўрэйскімі могілкамі.

Дзень шосты. Фота 26,27. Праца «у полі». Сустрэча з пані Tamara Murawska, горад Орля
Дзень шосты. Фота 26,27. Праца «у полі». Сустрэча з пані Tamara Murawska, горад Орля

Па абедзе з усімі намі здарыўся доўгі і цікавы анлайн з краязнаўцамі і гісторыкамі. Да ўдзелу ў дыскусіі мы запрасілі пані бібліятэкарку з Ізабеліна, вядомага ваўкавыскага краязнаўцу Мікалая Быхаўцава, ахоўніка помнікаў Антона Астаповіча, анлайн далучыўся адзін са стваральнікаў ідышска-беларускага слоўніка Алесь Астравух. І яшчэ адзін госць да нас прыехаў з Гародні. Уладзімір Рунге – самы сапраўдны нашчадак тых самых немцаў Рунге, чыя чарапіца накрывае дахі ў суседніх вёсках яшчэ дагэтуль. Хаця ад самой вытворчасці сёння засталася толькі назва невялічкай вёсачкі, дзе быў чарапiчны завод. Цікавыя дзіцячыя ўспаміны Ўладзіміра Рунге, больш фатаздымкаў пра сучасны Ізабелін і іншыя цікавосткі шукайце ў нататках з Ізабеліна.

Дзень шосты. Фота 14,15. Праводзім Зум з калегамі з Польшчы і мясцовымі экспертамі. Аграсядзіба «Зялёны дуб», аграгарадок Падароск
Уладзімір Рунге ў цэнтры кадра, наш хэштэг добра пасуе да ягонай цішотцы
Дзень шосты. Фота 14,15. Праводзім Зум з калегамі з Польшчы і мясцовымі экспертамі. Аграсядзіба «Зялёны дуб», аграгарадок Падароск
Беларуская частка групы паслухмяна слухае прэзентацыі выступоўцаў

Адно з ізабелінскіх назіранняў нашай групы У Ізабеліне есць релігійныя пабудовы-перавёртышы. Цікава, што царква знаходзіцца ў былым уніяцкім касцёле, касцёл знаходзіцца ў былым кальвінісцкім саборы, а касцёл згарэў у 70-я гады і засталася толькі плябанія – домік ксяндза. А бар Нептун калісьці быў сінагогай. Магчыма, гэты вірус перадаецца ваколіцам. Бо падароская веранда ў Зялёным дубе два вечары запар пераўтваралася з навуковай пляцоўкі ў танцавальную.

Вечарам шостага дня да нас далучыўся стваральнік сайта GRAJ.BY Андрэй Бароўскі (Гародня). Акрамя таго, што з ім можна было пагаварыць, як з заўзятым збіральнікам музычнага фальклору і звестак пра беларускіх народных музыкаў, Андрэй яшчэ і запальна грае на гармоніку. Улічваючы, што мы апынуліся на беларуска-польскім памежжы, было цалкам натуральна граць, спяваць і танчыць польска-яўрэйскі міжваенны рэпертуар.

Зборная вандроўная капэля праекта ШТЭТЛФЭСТ выконвае танга 1920-1930 гадоў

Менавіта гэтыя музычныя творы былі перанятыя вясковымі музыкамі з модных кружэлак. Наш рэтра-вечар скончыўся недзе апоўначы.