Дзённiк экспедыцыi: 13 ліпеня 2021
Наш трэці дзень экспедыцыі часткова прайшоў у дарозе. З Барысава праз Смілавічы мы патрапілі ў Навагрудак.
Сустрэліся са Смілавічамі мы ранкам у анлайне, каб паслухаць гісторыю стварэння вельмі паспяховага турыстычнага аб’екта Прастора Хаіма Суціна і абмеркаваць шляхі патэнцыйнага турыстычнага развіцця ў былых мястэчках. Нас цікавіла, якім чынам атрымалася зрабіць з асобы сусветна вядомага мастака, што нарадзіўся ў Смілавічах, брэнд.
Гэты музей працуе каля дзесяці год і добра вядомы за межамі Беларусі. “Ева” Хаіма Суціна была прызнаная самай дарагой карцінай Беларусі. Нас не пакідае пытанне – ці магчыма было б зрабіць з асобы Ізі Харыка такі ж брэнд для Зембіна і прыцягнуць увагу турыстаў, павялічыць колькасць наведвальнікаў, развіць інфраструктуру? Ці імя сусветна вядомага мастака, чые працы прадаюцца за вялікія грошы не роўнае вершам, напісаным на ідышы і перакладзеным на некалькі моваў?
Ураджаннi каманды Штэтлфэст:Адна з залаў з рэпрадукцыямі карцін Хаіма Суціна аформлена ў стылі парыжскага кафэ са столікамі, дзе наведвальнікаў музея частуюць кавай.
Вельмі ўразілі карціны Царфіна! Нам сказалі, што яны валодаюць лекавымі ўласцівасцямі – супакойваюць нэрвовую сістэму. Яны зашыфраваныя, таму трэба глядзець уважліва.
Ніколі не бачыў столькі Царфіна адначасова. Там 11 арыгіналаў яго карцін! А яшчэ ён займаўся малюнкам на тканінах.
Нашчадкі яўрэяў з усяго свету прыязджаюць, проста людзі неабыякавыя і дапамагаюць музею вельмі: нехта фартэпіяна туды аддаў прыгожае, вялікую калекцыю літаратуры пра яўрэяў сабралі…
Мы яшчэ пасьпелі завітаць у Мінск, каб пакінуць падарункі нашым сябрам. Хтосьці дапамог нам у выбары вобраза для лагатыпа праекта. А хтосьці сваёй дзейнасцю паспрыяў нашай цікавасці да мястэчак. Гаворка пра вядомага беларускага збіральніка, даследчыка і папулярызатара беларускай народнай танцавальнай культуры Міколу Козенку. У апошні дзень экспедыцыі мы разам з польскімі сябрамі вывучым і станьчым беларускі танец “Жыдовачка”, запісаны Міколам Козенкам у Барысаўскім раёне яшчэ ў далёкія 1980-я гады.
Нас чакаў абед у кавярні Ліхтарык 1876 у Міры. Гэтае месца знаходзіцца ля рынкавай плошчы, што захавала тыповы выгляд цэнтра мястэчка.
Нарэшце, шалом Навагрудак. Для адпачынку паміж палявымі выправамі мы выбралі ўтульны гатэль Гражына, што месціцца ў самым цэнтры горада ў старым будынку і з’яўляецца гісторыка-культурнай каштоўнасцю. Навагрудак, як лакацыя, таксама ўваходзіў у нашыя даследчыя планы, бо мы ведалі, што горад мае цікавую яўрэйскую гісторыю і дагэтуль амаль кожны дом побач галоўнай плошчы пазначаны шыльдай “Былая яўрэйская маёмасць”. Нам было цікава, ці захоўваюць гараджане памяць пра гэта. Бо менавіта ў гэты час нашыя польскія сябры даследвалі такі ж “яўрэйскі” Беласток.
Сцежка яўрэйскай спадчыны і наведванне яўрэйскіх могілак уваходзілі ў планы польскай часткі экспедыцыйнай групы.
Далей група накіравалася да Рынкавай плошчы, дзе даўней мясціліся яўрэйскія крамы і было іх каля сотні, і да некалькіх знакавых месцаў.
Наступнай мэтай экспедыцыі стаў дом вядомага польскага журналіста, пісьменніка, педагога і прапагандыста эсперанто Якуба Шапіра.
Натхняльнымі былі гісторыі пра вядомы на ўвесь Беласток яўрэйскі фотасалон і сям’ю, што вырабляла тэкстыль і галаўныя ўборы.
Відавочна, Беласток зараз выглядае як інтэрактыўная музейная экспазіцыя па яўрэйскай гісторыі. Тут можна працаваць і з памяццю пра глабальныя падзеі, і з мясцовым кантэнтам пра гараджан, іхныя справы і заняткі, і даследваць, і далучацца да культурніцкіх і навуковых падзей. Нажаль, Навагрудак амаль страціў свой “жыдоўскі каларыт”. Калі мы глядзелі хроніку 1931 года ў краязнаўчым музеі, нам падавалася, што мы зараз выйдзем на вуліцу ў той самы міжваенны гарадок і пачуем ідыш і польскую, паглыбімся ў гістарычны кантэкст.
Але шпацыр па Навагрудку з нашым гідам і стваральніцай музея яўрэйскага супраціўлення Тамарай Вяршыцкай быў для нас адначасова і натхняльным, і расчараваў.
Больш пра нашыя ўражанні можна знайсці ў Архіве экспедыцыі. Галоўны інсайт гэтага насычанага дня быў у “ці вы бачыце сусліка? і я не бачу. але ж ён ёсць!”. Гэтая цытата з дуркаватай расейскай кінастужкі пра бессэнсоўную службу ў постсавецкім войску лепш за ўсё адлюстроўвае сучасны стан памяці пра важнае, што некалі ўтварала і развівала горад, а потым зьнікла з ягонага ландшафта праз Халакост, антысемітызм і… нашу неадчувальнасць. Ці, можа быць, праз жаданне забыць жудасныя моманты гісторыі. З такімі прыкладна думкамі пасля вячэры ў кавярні Лягенда мы вярнуліся ў гатэль і дасталі акардыён і скрыпку.